Tuesday, 8 September 2015

Salahuddin Al Ayyubi

Riwayat hidup Salahuddin Al-Ayubi :



Biodata
Shalahuddin Yusuf bin Najmuddin Ayyub dilahirkan di Takrit Irak pada tahun 532 Hijrah /1138 Masihi dan wafat pada tahun 589 H/1193 M di Damsyik. Beliau adalah pengasas Daulat Al-Ayyubiyah dan bergelar Sultan Shalahuddin. Seorang pahlawan Islam yang paling gagah berani dalam perang Salib dan berhasil merebut kembali Baitul Maqdis dari tangan kaum Salib Kristian.
BIODATA SECARA RINGKAS
Nama : Salahuddin Al-Ayubi

Lahir Pada : 532 Hijrah (1138 masihi)

Tempat lahir : Kota Tarkit ( bahagian Tebing Barat Sungai Tigris, terletak di antara Mosul dan Baghdad.)

Meninggal Dunia : 27 Safar 589 Hijrah (1193 masihi


Sifat peribadi Salahuddin Al-Ayubi :
     Salahuddin Al-Ayubi tidak bangga diri .Sifat ini telah wujud dalam dirinya, Salahuddin al-ayubi semenjak beliau kecil lagi. ini kerana hasil sentuhan didikan nilai-nilai agama yang diberikan oleh ayah Salahuddin al-ayyubi kepada beliau. Ini dapat dibuktikan apabila Lane-poole ahli sejarah ingggeris yang menulis mengenai salahudin mencatatkan “ sebagai anak kepada gabenor yang disukai raja, beliau memang menduduki tempat istimewa tetapi beliau tidak menunjukkan tanda-tanda kehebatan yang bakal tiba tiba,sebaliknya beliau mempamerkan contoh jiwa yang tenang dan menjauhi kelesuan pemikiran golongan bangsawan”
     Selain itu, beliau memiliki visi dan misi yang jelas . Salahuddin bercita-cita mahu menawan semula baitul maqdis dari tangan tentera salib yang mengusai Baitul Maqdis hampir 800 tahun, jadi beliau merancang menguatkan tentra Islam dari segi kekuatan fizikal dengan pelbagai ilmu ketenteraan serta persiapan perang. Dari segi kerohanian pula Salahuddin sangat menitikan beratkan soal soal agama kepada tenteranya . serta menyatupadukan   semua panduduk Islam terlebih dahulu sebelum memulakan visinya mahu menawan salah satu tempat suci umat islam itulah Baitul Maqdis. Disamping itu, Salahuddin Al-Ayubi juga mampu lakukan semua tugas. Salahuddin al-ayyubi bukanya jenis pemipin yang hanya tahu mengarahkan orang bawahanya melakukan semua tugas tetapi seorang pemimpin yang sanggup turun padang sendiri dan bersama-sama tenteranya dalam melakukan tugas .contohnya , Salahuddin al-Ayubbi sendiri menyamar sebagai penduduk kampong dalam ushanya mendapatkan maklumat untuk menawan kota  Baniyas . salahuddin juga yang menyoal selidik pagawai tentera salib yang berjaya di tawan oleh tentera Islam  untuk mendpatkan maklumat.
     Walaubagai manapun,beliau bijak dalam mengatur strategi. Peperangan dan helah Salahudin al-Ayyubi selalu mengikut cara nabi Muhammad S.W.A  berperang dalam semua misi peperangan. Ini salah satu faktor kejayaan peperangan yang dilakukan oleh sultan Salahuddin al-Ayyubi. Contohnya  Salahuddin al-Ayyubi menggunakan jalan yang tidak pernah dilalui oleh orang dalam perjalanan menuju ke medan peperangan dan tektik ini di gunakan untuk megelirukan musuh. Beliau juga sentisa patuh pada ajaran agama islam. Salahuddin bukan sahaja mengamalkan sunnah rasullah seperti, sentisa berpuasa dalam kempen memerangi tentera salib, beliau juga sangat menitik bertakan ajaran Islam .contohnya ketika misi menawan kota sinjiran , di bairut, panglima muluk mencadangkan agar meracun sungai yang digunakan oleh pihak musuh sumber bekalan air, tetapi salahuddin melarang panglima muluk berbuat demikian kerana islam tidak membenarkan berbuat demikian dan juga demi kemaslahatan penduduk  islam lain yang turut menggunakan sungai tersebut. Beliau juga melarang panglima perangnya menggunakan rasuah dalam misi menawan sesebuah Negara.
Oleh itu, Salahuddin Al-Ayubi sentisa berbincang dengan orang bawah. Salahuddin sentisa mendengar pandangan dan berbincang dengan orang bawahanya sebelum membuat sesauatu keputusan. cth: ketika misi  penawan bairut ,sebelum serangan di lakukan salahddin berbincang dengan  ketua2 pasukan tentera islam berkaitan strategi yang akan di lakukan. Berkerjasama antara satu pasukan dengan lain bila memerlukan bantuan , untuk pastikan kejayaan dalam sesuatu misi yang di jalankan . Sebagai raja,ketua dan imam beliau tidak mudah putus asa. Contonya semasa  misi penawanan tawan benteng khusnul ahzan , tentera Salahuddin bagi tahu  beliau sukar  untuk menawan  benteng yang terlalu kukuh n di kawan rapi  oleh tentraa salib. Pelbagi usaha yang telah dilakukan namun masih gagal menawan benteng tersebut. Salahuddin tidak berputus asa dan berushan antaranya ushan belajar  menyamar untuk dapat kan mklumat tentang benteng ahzan ,berjalan di sekitar kampung  yang berhampiran untuk tahu kelemehan musuh akhirnya belaiu dan tentera islam berjaya menawan benteng tersebut. Antara sifat beliau juga, beliau bercita-cita tinggi semenjak usia beliau masih muda lagi Salahuddin dah ada cita cita yang besar untuk merampas kembali kota suci Baitul Maqdis dari tangan kristian.
     Akhir sekali, Salahuddin Al-Ayubi cukup-cukup bersederhana. Beliau di gambarkan seorang yang sangat wara’ dan bersedarhana dalam kehidupnya walaupun sudah bergelar sultan. Contohnya , ketika Salahuddin al-ayyubi menghembuskan nafas terakhir  diceritakan hartanya hanya tinggal 1 dinar dan 47 dirham , yang tidak cukup untuk kos pengebumian beliau. Hebatnya beliau, beliau tidak leka dengan pujian. Salahuddin al-ayubi menerima banyak pujian dan sanjugan atas kejayaan beliau menawan beberapa kubu kuat tentera salib tetapi beliau tidak pernah leka dengan pujian tersebut, bahkan Salahuddin sentiasa meningkatkan strategi peperangan,dan kelegkapan peperangan  dalam misi  menwan Jerusalem.

 SUMBANGAN SALAHUDDIN AL-AYUBI KEPADA TAMADUN ISLAM
      Selepas berjaya menguasai Mesir, beliau mula menumpukan perhatian untuk kembali menguasai Jerusalem (Baitul-Maqdis) yang ketika itu dikuasai pihak Kristian. Untuk tujuan itu, beliau mula menjalankan kempen-kempen ketenteraan terhadap wilayah-wilayah Islam yang lain dengan tujuan untuk menyatupadukan tentera Islam di bawah satu panji serta memantapkan lagi barisan tentera Islam. Setelah merasakan tentera Islam cukup kuat, beliau mula menggerakkan tentera Islam menentang pihak Kristian atau lebih dikenali sebagai tentera Salib kerana mereka memakai pakaian yang berlambang salib serta membawa palang-palang salib yang besar ketika berperang.Siri peperangan ini telah dicatatkan di dalam sejarah sebagai Perang Salib.
Menentang tentera Salib
Dalam dua peristiwa berbeza iaitu pada tahun 1171 dan 1173, Salahuddin berundur setelah satu siri serangan oleh tentera Salib. Salahuddin berharap bahawa kerajaan Salib ini tidak diganggu selagi beliau tidak menguasai Syria. Nur ad-Din dan Salahuddin hampir-hampir berperang akibat daripada peristiwa tetapi dengan wafatnya Nur ad-Din pada 1174, perang ini dapat dielakkan. Waris Nur ad-Din iaitu as-Salih Ismail al-Malik hanya seorang kanak-kanak ketika dilantik bagi menggantikan ayahnya. Walau bagaimanapun dia meninggal dunia pada tahun 1181.

Sejurus selepas Nur ad-Din meninggal dunia, Salahuddin berarak ke Damsyik, dan setibanya beliau di sana, dia diberi sambutan sambutan yang meriah. Dia mengukuhkan kedudukannya dengan mengahwini balu Nur ad-Din. Walaupun Salahuddin tidak memerintah Aleppo dan Mosul (dua bandar yang pernah dikuasai Nur ad-Din), beliau dapat menggunakan pengaruhnya dan menguasai kedua bandar itu pada tahun 1176 (Aleppo) dan 1186 (Mosul).

Sementara Salahuddin Al-Ayubbi menumpukan perhatiannya ke atas wilayah-wilayah di Syria, negeri-negeri Salib dibiarkan bebas, walaupun begitu beliau sering mencatatkan kemenangan ke atas tentera Salib di mana saja kedua-dua belah pihak bertempur. Beliau bagaimanapun tumpas dalam Perang Montgisard yang berlaku pada 25 November, 1177. Dia ditewaskan oleh gabungan tentera Baldwin IV dari Baitulmuqaddis, Raynald dari Chatillon dan Kesatria Templar.

Keamanan di antara Salahuddin dan negeri-negeri Salib tercapai pada 1178. Salahuddin meneruskan serangannya pada 1179 selepas daripada kekalahannya dalam Perang Montsigard, dan dalam serangannya ke atas sebuah kubu kuat tentera Salib beliau berjaya menumpaskan tentera Salib. Walau bagaimanapun, tentera Salib terus menyerang orang-orang Muslim. Raynald dari Chatillon mengganggu laluan perdagangan dan haji orang Islam dengan kapal-kapal laut di Laut Merah. Raynald juga mengancam menyerang kota suci Islam yakni Kota Mekah dan Madinah menjadikannya orang paling dibenci dalam dunia Islam. Sebagai tindak balas, Salahuddin Al-Ayubbi menyerang Kerak, sebuah kubu Raynald pada tahun 1183 dan 1184. Raynald kemudian menyerang dan membunuh kabilah yang dalam perjalanan untuk menunaikan haji pada tahun 1185.

     Dalam bulan Julai tahun 1187, Salahuddin menyerang negeri-negeri Salib. Pada 4 Julai 1187, beliau bertempur dalam Pertempuran Hattin menentang gabungan kuasa Guy dari Lusignan (sebutan gi bukan guy), raja negeri-negeri Salib, dan Raymond III dari Tripoli. Tentera Salib yang letih dan dahagakan air mudah ditumpaskan oleh tentera Salahuddin. Kekalahan tentera Salib ini membei tamparan yang besar buat mereka dan menjadi satu titik perubahan dalam sejarah Perang Salib. Salahuddin berjaya menangkap Raynald dan beliau sendiri memancung kepala Raynald akibat kesalahannya. Raja Guy juga berjaya ditangkap tetapi beliau tidak dipancung.
Timur Tengah, c. 1190. Empayar Salahuddin Al-Ayubbi dan wilayah kuasaannya ditunjukkan dalam waarna merah; wilayah yang berjaya ditawan daripada tentera Salib dalam warna merah jambu. Warna hijau muda menandakan wilayah yang masih dikuasai tentera Salib.
Selepas tamatnya Perang Hattin, Salahuddin berjaya merampas kembali hampir keseluruhan kota-kota yang dikuasai tentera Salib. Beliau berjaya menawan semula Baitulmuqaddis (Jerusalem) pada 2 Oktober tahun 1187 selepas hampir 88 tahun kota itu dikuasai tentera Salib (lihat Kepungan Baitulmuqaddis). Kecuali bandar Tyre tidak ditawan Salahuddin. Salahuddin membenarkan tentera dan masyarakat Kristian pergi ke sana. Kota itu sekarang diperintah oleh Conrad dari Montferrat. Dia mengukuhkan pertahanan Tyre dan berjaya menahan dua kepungan yang dilakukan oleh Salahuddin. Pada tahun 1188, Salahuddin membebaskan Guy dari Lusignan dan menghantar beliau kembali kepada isterinya iaitu Sibylla dari Baitulmuqaddis.

     Perang Hattin dan kejayaan tentera Islam menawan semula Baitulmuqaddis mengakibatkan terjadinya Perang Salib Ketiga yang dibiayai di England melalui cukai khas yang dikenali sebagai "Cukai Salahuddin". Tentera Salib ini berjaya menawan semula Acre, dan tentera Salahuddin bertempur dengan tentera Raja Richard I dari England (Richard Si Hati Singa) dalam Perang Arsuf pada 7 September 1191. Kedua-dua belah pemimpin baik Salahuddin mahupun Richard amat menghormati antara satu sama lain. Mereka juga pernah bercadang untuk berdamai dengan mengahwinkan adik perempuan Richard, Joan dari England kepada adik lelaki Salahuddin, Al-Adil, dengan kota Baitulmuqaddis menjadi hantarannya. Rundingan ini gagal ekoran kebimbangan berhubung hal-hal agama di kedua-dua belah pihak.
     Kedua-dua pemimpin mencapai persetujuan dalam Perjanjian Ramla pada tahun 1192 yang mana kota Baitulmuqaddis akan terus berada dalam tangan orang Islam tetapi dibuka kepada penganut-penganut Kristian. Perjanjian itu menjadikan negeri-negeri salib hanyalah gugusan kecil di sepanjang pesisir pantai Tyre hingga ke Jaffa.

     Salahuddin Al-Ayubbi wafat pada 4 Mac 1193 di Kota Damsyik tidak lama selepas pemergian Raja Richard. Apabila mereka membuka peti simpanan Salahuddin untuk membiayai upacara pengebumiannya, mereka mendapati ia tidak cukup (diriwayatkan Salahuddin hanya meninggalkan sekeping wang emas dan empat wang perak semasa kematiannya. Ada juga riwayat yang menyebut wang itu henyalah wang 5 Dinar) . Salahuddin telah memberikan hampir kesemua hartanya kepada rakyat-rakyatnya yang miskin. Makamnya yang terletak di Masjid Ummaiyyah merupakan tumpuan tarikan pelancong yang terkenal. Makamnya adalah antara makam yang sering dikunjungi umat Islam di seluruh dunia.
Harapan mencontohi semangat jihad Salahuddin Al-Ayyubi
Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT, dengan limpahan rahmat Allah, masih diberi kesempatan merasai nik’mat kehidupan di dunia yang sementara ini. Melayari bahtera kehidupan yang penuh ranjau dalam meniti kesempatan hidup yang masih berbaki sementara menunggu panggilan Ilahi. Kehidupan yang Allah SWT kurniakan kepada kita hari ini, pasti tidak akan punya makna seandainya Islam tidak bersama dengan kita. Maka, nik’mat Islam dan Iman yang dikurniakan kepada kita ini wajiblah kita menjaganya dengan sebaik mungkin dan jangan sesekali kita tergelincir dari landasannya.

Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita disibukkan dengan pelbagai perkara. Kita sibuk dengan pengajian di kolej, bersosial, bersuka ria, berhibur, bekerja, bersama keluarga dan sebagainya sehinggakan adakala kita terleka dengan tanggungjawab yang lebih besar iaitu dakwah Islamiah yang perlu kita gerakkan. Kita lalai dengan kehidupan dunia yang mengasyikkan. Kita leka dengan kemaksiatan yang melingkari kehidupan kita. Kita punya sikap ketidakpedulian kepada keruntuhan moral ummat yang berada di sekeliling kita. Di manakah kita? Adakah kita benar -benar menjadi hamba Allah yang betaqwa dan menuruti perjuangan baginda Rasul SAW.

Orang – orang Eropah bersungguh – sungguh untuk melenyapkan negara Islam dengan gelombang hidup kebendaan. Dalam masa yang sama mereka berusaha menghalang segala faktor kebangkitan dan kekuatan ilmu pengetahuan. Mereka memperkukuhkan rancangan serangan sosial dengan tipu helah politik dan kuasa tentera sehingga tercapai apa yang mereka kehendaki. Pembesar – pembesar umat Islam telah diumpan dengan hutang dan segala kemudahan. Mereka berjaya mencampuri urusan ekonomi dan akhirnya menenggelamkan negara ummat Islam dengan segala modal.Mereka memonopoli segala keuntungan dan kekayaan yang melimpah ruah. Bukan sekadar itu, malah barat telah mengimport wanita – wanita separuh bogel, arak, kelab malam, novel – novel khayalan, kebudayaan mereka ke negara Islam. Alangkah hebatnya “strategic planning” mereka?

Di mana pula “strategic planning” kita? Adakah hanya di atas kertas atau dalam kotak minda yang belum kita diterjemahkan kepada pelaksanaan atau tindakan. Tiada masa lagi untuk kita berpeluk tubuh. Gerak kerja dakwah kita harus kita gandakan. Rintangan yang menjelma harus kita hadapi dengan penuh kesabaran. Sememangnya perjuangan ini menuntut kecekalan dan kesabaran yang tinggi. Dengan keazaman, usaha dan doa yang bersungguh – sungguh, pasti Allah akan anugerahkan kita kekuatan.Insyaallah.
Ayuh, kita bangunkan generasi rabbani. Fikrah Islam Dominan Alam Kolej mesti kita realisasikan. Mulakan gerak kerja. Setiap dari kita memikul tanggungjawab yang amat besar. Setiap detik waktu adalah amat berharga. Sebarlah dakwah Islam walau dengan sepatah dua perkataan yang termampu. Gunakan segala kekuatan yang kita ada. Manfaatkan teknologi yang sudah sedia terbina di era moden ini. Insyaalah, Allah sentiasa bersama kita dan kemenangan Islam akan kembali kepada ummat ini.
Saya sudahi kerja kusus ini dengan satu firman Allah : “Katakanlah: jika bapa-bapa,anak-anak,saudara-saudara,isteri-isteri kamu,keluarga-keluar kamu,harta kekayaan yang kamu usahakan,perniagaan yang kamu khuatirkan kerugiannya dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu suka adalah kamu cintai lebih daripada ALLAH dan RASULNYA dan daripada berjihad di jalan ALLAH maka tunggulah ALLAH mendatangkan keputusanNya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang yang fasik”. (AL-TAUBAH :24) . Ayat ini lah yang menjadi panduan hidup atau tonggak kejayaan Salahuddin Al-Ayyubi dan orang-orang mukmin baik lelaki atau perempuan.

No comments:

Post a Comment